Hogyan fogjunk neki az első folyamat sikeres dokumentálásához?
Első lépésként üljünk le és gondoljunk át minden szükséges lépést, ami a cél eléréséhez vezet, azaz tervezzük meg a munkát.
- A kiválasztott folyamatról van e már bárminemű dokumentáció?
- Kik vesznek részt a folyamatban?
- Hogyan zajlik az elkészült munka jóváhagyása?
- Milyen dokumentum-sablonnal fogunk dolgozni?
- Mennyi idő áll rendelkezésre a kiválaszott üzleti folyamat dokumentálására?
Milyen feladatokkal tervezzünk?
- Megbeszélések
- Mindenkivel, aki részt vesz a folyamatban (szereplő, tulajdonos, ügyfél) beszéljük át, hogyan végzi, milyen tevékenységeket hajt végre az adott folyamatban
- Rendelkezésre álló anyagok
- Allokáljunk időt a már elkészült - még ha elavult is - dokumentumok átnézésére, ezek segítségére lehetnek a megbeszélések során
- Dokumentum-sablonok beazonosítása
- A munka végeredménye egy- vagy több dokumentum lesz, ezeknek célszerű azonos sablon mentén felépülniük.
- Válasszuk ki a használandó dokumentum sablonokat és ezeket használjuk a dokumentáció előállítása során már az első pillanattól. Rengeteg időt spórolhatunk meg vele!
- Folyamat dokumentáció elkészítése
- A folyamat dokumentáció készítése az a feladat, melyről a munkánk szól. Itt kell elkészítenünk, megírnunk, megrajzolnunk, kialakítanunk minden-, már összegyűjtött információ alapján azt a véglegesnek szánt dokumentumot mely hűen tükrözi az üzleti folyamat tényleges működését. E feladatra szánjunk elegendő időt.
- Elkészült dokumentáció véleményeztetése
- Olvastassuk át mindenkivel az elkészült anyagot, akivel a munka során kapcsolatba kerültünk. Legyen lehetősége minden szereplőnek a megbeszélés(ek)en elhangzott információk újbóli átgondolásának és nulladik szintű jóváhagyásának.
- FONTOS! A visszakapott észrevételek alapján az elkészült dokumentációt módosítani szükséges a továbblépés előtt.
- Véglegesnek ítélt dokumentáció jóváhagyatása
- Az elkészült dokumentációt a már előzetesen meghatározott jóváhagyói körrel hagyassuk jóvá. E lépés biztosítja azt, hogy a folyamat nem csak leírásra, de annak tartalma elfogadottnak is minősül.
- Végleges folyamat-dokumentáció közzététele
- Az elkészült dokumentációt tegyük közzé olyan csatornákon és médiumokon, amely a szervezeten belül ilyen típusú információk átadására bejáratott.
Ha még nincs ilyen, néhány példa: - küldjük el e-mailben minden vezetőnek
- tegyük közzé az intraneten
- adjuk át az irattárnak
Az egyes feladatokra mennyi időt szánjunk?
Ez egy nehéz kérdés, mivel a folyamat, a szervezet és a cégkultúra ismerete nélkül nehezen megválaszolható. Tapasztalat alapján az alábbi átfutásokkal érdemes számolni az egyes feladatok tervezésekor:Feladat | Szükséges időtartam | Megjegyzés |
Megbeszélések | 0,5 - 1 óra szereplőnként | Lehet egyszerre több szereplővel együtt átbeszélni a folyamatot, így értelem szerűen több időre van szükség egy-egy megbeszéléshez |
Rendelkezésre álló anyagok átnézése | ??? | Függ a rendelkezésre álló információk mennyiségétől és minőségétől |
Dokumentum sablonok | 2 nap | |
Folyamat dokumentáció elkészítése | ??? | Függ a rendelkezésre álló információk mennyiségétől és minőségétől |
Véleményeztetés | 5 nap | |
Jóváhagyatás | 2-5 nap | |
Közzététel | 2 nap |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése