2013. február 2., szombat

Első lépések az első folyamat dokumentálásához

Meg van a döntés, dokumentálhatunk. Kaptunk rá erőforrásokat, van egy kiinduló listánk a jelenleg ismerni vélt üzleti folyamatainkról. Ez a folyamat-lista jövőben még változhat, különösen a munka elején. Természetesen az ideális az, ha ez a katalógus nem változik. A folyamat katalógusból kiválasztásra került az első folyamat, amelynek dokumentálásába kezdhetünk.

Hogyan fogjunk neki az első folyamat sikeres dokumentálásához?


Első lépésként üljünk le és gondoljunk át minden szükséges lépést, ami a cél eléréséhez vezet, azaz tervezzük meg a munkát.
  • A kiválasztott folyamatról van e már bárminemű dokumentáció?
  • Kik vesznek részt a folyamatban?
  • Hogyan zajlik az elkészült munka jóváhagyása?
  • Milyen dokumentum-sablonnal fogunk dolgozni?
  • Mennyi idő áll rendelkezésre a kiválaszott üzleti folyamat dokumentálására?
A fenti kérdések megválaszolása után készítsünk egy írásos tervet, hogy mikor mit készítünk el. A terv készülhet projekttervező eszközzel, táblázatkezelővel vagy akár egy egyszerű négyzetrácsos papíron, a lényeg hogy legyen egy sorvezető, egy ellenőrző lista amit rendszeresen ellenőrizhetünk.

Milyen feladatokkal tervezzünk? 


  1. Megbeszélések
    • Mindenkivel, aki részt vesz a folyamatban (szereplő, tulajdonos, ügyfél)  beszéljük át, hogyan végzi, milyen tevékenységeket hajt végre az adott folyamatban
  2. Rendelkezésre álló anyagok
    • Allokáljunk időt a már elkészült - még ha elavult is - dokumentumok átnézésére, ezek segítségére lehetnek a megbeszélések során
  3. Dokumentum-sablonok beazonosítása
    • A munka végeredménye egy- vagy több dokumentum lesz, ezeknek célszerű azonos sablon mentén felépülniük.
    • Válasszuk ki a használandó dokumentum sablonokat és ezeket használjuk a dokumentáció előállítása során már az első pillanattól. Rengeteg időt spórolhatunk meg vele!
  4. Folyamat dokumentáció elkészítése
    • A folyamat dokumentáció készítése az a feladat, melyről a munkánk szól. Itt kell elkészítenünk, megírnunk, megrajzolnunk, kialakítanunk minden-, már összegyűjtött információ alapján azt a véglegesnek szánt dokumentumot mely hűen tükrözi az  üzleti folyamat tényleges működését. E feladatra szánjunk elegendő időt.
  5. Elkészült dokumentáció véleményeztetése
    • Olvastassuk át mindenkivel az elkészült anyagot, akivel a munka során kapcsolatba kerültünk. Legyen lehetősége minden szereplőnek a megbeszélés(ek)en elhangzott információk újbóli átgondolásának és nulladik szintű jóváhagyásának.
    • FONTOS! A visszakapott észrevételek alapján az elkészült dokumentációt módosítani szükséges a továbblépés előtt.
  6. Véglegesnek ítélt dokumentáció jóváhagyatása
    • Az elkészült dokumentációt a már előzetesen meghatározott jóváhagyói körrel hagyassuk jóvá. E lépés biztosítja azt, hogy a folyamat nem csak leírásra, de annak tartalma elfogadottnak is minősül.
  7. gleges folyamat-dokumentáció közzététele   
    •  Az elkészült dokumentációt tegyük közzé olyan csatornákon és médiumokon, amely a szervezeten belül ilyen típusú információk átadására bejáratott.
      Ha még nincs ilyen, néhány példa:
      • küldjük el e-mailben minden vezetőnek
      • tegyük közzé az intraneten
      • adjuk át az irattárnak  

Az egyes feladatokra mennyi időt szánjunk?

Ez egy nehéz kérdés, mivel a folyamat, a szervezet és a cégkultúra ismerete nélkül nehezen megválaszolható. Tapasztalat alapján az alábbi átfutásokkal érdemes számolni az egyes feladatok tervezésekor:

Feladat Szükséges időtartam Megjegyzés
Megbeszélések 0,5 - 1 óra szereplőnként Lehet egyszerre több szereplővel együtt átbeszélni a folyamatot, így értelem szerűen több időre van szükség egy-egy megbeszéléshez
Rendelkezésre álló anyagok átnézése ??? Függ a rendelkezésre álló információk mennyiségétől és minőségétől
Dokumentum sablonok 2 nap
Folyamat dokumentáció elkészítése ??? Függ a rendelkezésre álló információk mennyiségétől és minőségétől
Véleményeztetés 5 nap
Jóváhagyatás 2-5 nap
Közzététel 2 nap


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése